menstruele overgang

menstruele overgang

De overgang bestaat uit verschillende perioden. De eerste en langste periode is de tijd vóór de menopauze. Tijdens deze fase treden hormoonfluctuaties op en begin je de menopauze. Tijdens de premenopauze beginnen uw eierstokken af ​​te vallen met de productie van verschillende vrouwelijke hormonen. Je kunt denken aan de hormonen progesteron en oestrogeen. Dit leidt tot veranderingen in je menstruatie en je menstruatiepatroon. Je lichaam ondergaat deze verandering als het einde van de vruchtbare periode nadert. Het einde van de vruchtbare periode wordt ook de menopauze genoemd.

Een confronterende tijd

De menstruatiecyclus wordt door veel vrouwen gezien als zeer geconfronteerd. Je vruchtbaarheid verliezen is niets. Misschien wil je een kind hebben of voel je je te jong voor de overgang. Het gevoel dat je niet klaar bent voor deze nieuwe fase kan veel weerstand bij vrouwen veroorzaken. Dit is normaal. Echter, menstruatie is een natuurlijk, biologisch proces dat je niet kunt stoppen. Vroeg of laat zal het je helpen om dit te accepteren. Daarnaast is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de veranderingen in de menstruatie, zodat u zich er goed op kunt voorbereiden.


Overwin uw overgangsexamen
overwin je transitieorder

Veranderingen in menstruatie

De overgang begint onmiddellijk met de langste tijdspanne: de tijd vóór de menopauze. Gedurende deze periode van 6 tot 7 jaar bereidt je lichaam zich voor op de menopauze. Gedurende de gehele periode vóór de menopauze heeft u nog steeds menstrueel bloeden. Pas aan het begin van de menopauze bent u klaar met uw laatste menstruatie. De fase vóór de menopauze is een fase waarin je veel veranderingen in de menstruatie zult ervaren. Hormonen beginnen te schommelen: uw eierstokken produceren minder vrouwelijke hormonen. U kunt nog steeds een redelijk stabiel menstruatiepatroon hebben aan het begin van de menopauze. De menstruatie kan echter een tijdje langer duren dan normaal. In de loop van de tijd kan de menstruatie zelfs verergeren. De menstruatie kan bijvoorbeeld langer duren dan u gewend bent en u kunt een groter bloedverlies ervaren. De intervallen tussen menstruaties kunnen ook langer of korter zijn. Deze veranderingen in de verandering van de menstruatie maken je overdag erg moe en minder energiek.

Wat kun je zelf doen?

Menstruatieproblemen in de menopauze kunnen je erg moe maken. Ze hebben geen energie om actief te zijn en voelen zich lusteloos. Toch is het erg belangrijk om genoeg te trainen. Een eenvoudige activiteit zoals een wandeling van een half uur kan je al helpen om je beter te voelen tijdens de overgang naar de menstruatie. Je verwacht het misschien niet, maar oefening kan je meer energie geven. Daarnaast kan het aanpassen van uw dieet aan de overgang erg nuttig zijn. Je lichaam heeft veel voedingsstoffen nodig. Eet daarom gevarieerd en neem veel vitamines en mineralen in. Met de overgang kan je lichaam extra ondersteuning gebruiken. Het elimineert de symptomen van de menopauze niet, maar op deze manier kun je de menstruele overgang een beetje aangenamer doorkomen.



Lees verder via deze link