Magnesium verkozen tot supplement van het jaar

Tijdens de Nationale Gezondheidsbeurs wordt ieder jaar het Supplement van het Jaar bekendgemaakt. Dat was ook dit jaar het geval op deze beurs, die begin dit jaar in Amsterdam plaats vond. Daar werd bekend gemaakt dat magnesium is verkozen tot het Supplement van het jaar 2018. Mensen via een website én tijdens de Nationale Gezondheidsbeurs stemmen op hun favoriete of meest gebruikte vitamines, supplementen en mineralen. Na het tellen van de stemmen kwam Magnesium winnaar uit de bus. Dat is ergens heel logisch, want Magnesium is één van de belangrijkste mineralen van het menselijk lichaam. Bij heel veel supplementen, dus ook Magnesium, rijst natuurlijk ook altijd de vraag of het wel werkt.

Magnesium voor sterkere botten en spieren

Magnesium is het op één na meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam. En onontbeerlijk, want ons lichaam heeft Magnesium nodig om botten en spieren te kunnen vormen. Maar Magnesium doet meer, we hebben het namelijk ook nodig voor ons zenuwstelsel. We hebben dus nogal wat Magnesium nodig. De dagelijkse geadviseerde hoeveelheid ligt rond de 200 milligram. Gelukkig komt het in veel voedingsmiddelen voor. Het zit bijvoorbeeld in groenten, fruit, graanproducten, noten, vlees en melkproducten. Bij mensen die gevarieerd en gezond eten zal dus niet gauw een tekort aan magnesium optreden.

Wanneer hebben we een tekort?

In sommige gevallen kan er toch een tekort ontstaan. Dat hoeft niet alleen door een ongezond voedingspatroon te zijn. Het tekort kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan slecht functionerende nieren of darmen. Bij een tekort aan Magnesium kunnen mensen last hebben van vermoeidheid en verkrampte spieren. In ernstige gevallen kunnen er ook hartritmestoornissen optreden. Nu is het niet zo dat als we vermoeid zijn of last van kramp hebben, er inderdaad sprake is van een magnesiumtekort. Daarom is het altijd verstandig om een arts te raadplegen.

De voordelen van magnesium?

Als we een tekort aan Magnesium hebben, zullen we uiteraard positieve effecten ondervinden als we dat tekort aanvullen. Dat hoeft dus niet alleen met supplementen, we kunnen ook ons voedingspatroon aanpassen. Als we gezond en gevarieerd gaan eten krijgen we normaal gesproken al genoeg Magnesium binnen. Alleen als er een merkbaar tekort aan Magnesium is, is het verstandig om extra supplementen te nemen. De eventuele spierpijn en kramp zal dan afnemen en we zullen we ons ook fitter voelen. Uiteraard zal ook de kans op hartklachten afnemen. Er wordt ook gezegd dat Magnesium de kans op diabetes verkleint. De lijst van voordelen van het mineraal is erg lang. Magnesiumsupplementen zijn echter niet vaak nodig. Alleen als je een merkbaar tekort hebt is het verstandig om extra supplementen te nemen.

Neem niet teveel

Helaas komt het steeds vaker voor dat we te maken hebben met een overschot aan magnesium. Dat komt meestal door een overmatig gebruik van magnesiumsupplementen. Het is verstandig om voordat we Magnesium supplementen gaan gebruiken eerst een arts te raadplegen. Wie dat niet wil, zou dan in ieder geval met een heel lage dosering moeten beginnen. Een teveel aan Magnesium kan namelijk schadelijk zijn voor het lichaam. Wie meer dan 250 milligram per dag teveel inneemt, kan bijvoorbeeld last van darmklachten krijgen. Als dit optreedt nadat dit supplement is ingenomen, moge het duidelijk zijn dat de inname van Magnesium beter kan worden verminderd.

Magnesiumsupplementen kopen

Magnesiumsupplementen kun je kopen in verschillende vormen. Meestal zijn het kauwtabletten, maar ze zijn ook te koop als normale tabletten, of als bruistabletten en in poedervorm. Je hoeft er niet speciaal voor naar de apotheek, want je kunt magnesiumsupplementen ook gewoon bij de drogist kopen. Uiteraard kun je deze supplementen ook bij een online drogist of webshop in voedingssupplementen bestellen.